Deel!

Heb je een schoonmaakster thuis ? Hoe houd je háár tevreden?

Schoonmaakster

Gesprek over de schoonmaakster tijdens de housewarming party

Enige tijd terug was ik op bezoek bij kennissen die een housewarming party gaven. Ze woonden toen een half jaar in hun nieuw gebouwde huis. Ik ving een gesprek op tussen de gastvrouw en twee andere dames. Er werden ervaringen uitgewisseld over de werkzaamheden van Susanne, de schoonmaakster. De drie dames hebben Susanne als schoonmaakster. Als vakidioot werd mijn interesse in dit onderwerp gewekt en luisterde ik op een afstandje mee.

Ik hoorde één van de dames tegen haar vriendinnen zeggen niet tevreden te zijn met de werkzaamheden van Susanne*.  Susanne was onlangs bij haar begonnen als schoonmaakster, dit op aanbeveling van haar vriendinnen. Haar vriendinnen reageerden uiterst verbaasd, zij gaven aan bijzonder tevreden te zijn over de schoonmaakwerkzaamheden van Susanne.

De gastvrouw betrok mij in het gesprek. Begin 2014 heb ik bij haar thuis een thuisparty verzorgd, Susanne haar schoonmaakster was hier ook bij aanwezig. Tijdens een thuisparty laat ik in de praktijk zien, dat schoonmaken veel makkelijker en beter kan door gebruik te maken van professionele schoonmaakmiddelen en materialen.

Susanne schafte tijdens de thuisparty materialen voor haar eigen huis aan en gaf de gastvrouw aan de materialen ook graag te gaan gebruiken voor het schoonmaken van haar huis. Zo gezegd zo gedaan, een compleet pakket voor het schoonhouden van het huisSchoonmaakster werd aangeschaft. Bij het afleveren van de aangeschafte schoonmaakmaterialen heb ik Susanne in het huis waar ze schoonmaakt laten zien hoe ze de spullen het beste kan gebruiken.

Niet tevreden over de schoonmaakster

Terug naar de mevrouw die niet tevreden was over Susanne; volgens haar was de vloer streperig nadat deze was schoongemaakt en ook over de badkamer was ze niet echt te spreken. De voegen waren verkleurd en op de douchewand waren sporen van kalk te zien. Verder doorvragen leerde dat het verder ging over wat kleinere zaken als het neerzetten van spullen op een iets andere plaats dan ze eerst stonden. Uit het gesprek kwam ook duidelijk naar voren dat er op Susanne werd neergekeken.

Ze is de schoonmaakster en ze moet gewoon doen wat ik haar vraag en waar ik haar voor betaal, was een uitspraak. Verder doorvragen leerde dat er niet echt duidelijk tussen de twee werd gecommuniceerd. Er waren verwachtingen en deze werden niet uitgesproken. Via een briefje werd over en weer gecommuniceerd en wat mij al gauw duidelijk werd, de communicatie van de dame was verre van vriendelijk.

Op mijn vraag waarmee er werd schoongemaakt kreeg ik te horen dat het om middelen uit de supermarkt ging en werd er gelijk bij gezegd: ” mijn huis is pas fris als het ruikt naar bleekwater, dat ga ik niet veranderen, daar maakte ik ook altijd mee schoon en dat ging prima”. De gehele toonzetting was bijzonder onaangenaam en er werd nog een sneer naar mij geplaatst: “wat weet jij nou van schoonmaken, je wilt me toch alleen maar verkopen”.

OK einde monoloog. Ik beëindigde het gesprek met de vraag: “hoe tevreden is Susanne over jou? “

(Noot: Susanne werkt inmiddels niet meer op dit adres, ze is zelf opgestapt. *Uit privacy overweging is Susanne niet de echte naam van de schoonmaakster)

Hoe tevreden is de schoonmaakster over jou?

Thuis gekomen dacht ik nog na over mijn reactie: hoe tevreden is de schoonmaakster over jou? Je kunt als opdrachtgever wel eenzijdig eisen aan de schoonmaakster stellen, in mijn optiek werkt dat echter niet. Een goede samenwerking bestaat bij de gratie van goede onderlinge communicatie en het creëren van goede werkomstandigheden. Het is de balans tussen geven en nemen tussen beide partijen om tot een gewenst resultaat te komen.

Of je nou een schoonmaakster in je bedrijf hebt of je hebt een schoonmaakster bij je thuis, de wens is dat je bedrijf of huis schoon is nadat de schoonmaakster is vertrokken. Op zich een logische stelling lijkt mij. Zo logisch is het echter niet. Kijk naar de schoonmaakmiddelen en materialen die een gemiddelde schoonmaakster tot haar beschikking heeft. In veel gevallen komen deze uit een supermarkt. Vaak zeg ik: “schoonmaakmiddelen uit de supermarkt zijn water met een geurtje en een kleurtje, ze doen weinig”. Zo gek is het dus niet dat het niet echt schoon is als de schoonmaakster is geweest.

Waar kun je de schoonmaakster blij mee maken en dus uiteindelijk jezelf?

SchoonmaaksterSchoonmaken is intensief werk. Schoonmaken is een vak. Voor het goed uitoefenen van een vak zijn er een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden zijn kennis en goede materialen en middelen.

Wat zou het fijn zijn als inspanning van de schoonmaakster beloond wordt met een blinkend schoon resultaat. Een stralend schone badkamer, glanzend schone ramen of een streeploos schone vloer. Dit resultaat kan een schoonmaakster bereiken door gebruik te maken van professionele schoonmaakmiddelen en materialen. Een professioneel schoonmaakbedrijf werkt tenslotte ook niet met schoonmaakmiddelen uit de supermarkt. Net zoals een professionele kapper niet met een schaar werkt uit de plaatselijke huishoudwinkel.

Maak je schoonmaakster blij en laat haar werken met professionele schoonmaakmiddelen en materialen, want uiteindelijk wordt jij daar ook weer blij van.

 

 

 

 

Wellicht andere interessante blogs voor jou:

 

1 antwoord
  1. pim
    pim zegt:

    Het hebben van een schoonmaakster bespaart je zoveel zorgen. Het is wel belangrijk dat zij de juiste middelen tot hun beschikking hebben. Schoonmaken is zeer arbeidsintensief en kan erg belastend zijn als het niet op de juiste manier gebeurt. (hier link weggehaald omdat ik adverteren voor een bedrijf niet toe laat).

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *